Website structuur: alles over de juiste indeling van uw website

aandachtspunten website structuur

Een heldere website structuur draagt bij de gebruikerservaring van de bezoeker. Ook heeft een goede navigatiestructuur een positief effect op de vindbaarheid van de website in Google. Twee belangrijke redenen waarom een duidelijke structuur bijdraagt aan het succes van uw website.

Wat is een website structuur?

De website structuur kun je zien als het fundament van je website. Door een goed fundament te bouwen, zorg je dat de inhoud van je website steviger staat. Een heldere webstructuur maakt het navigeren voor een websitebezoeker en Google een stuk gemakkelijker.

Piramidestructuur website ingevuld

Een navigatiestructuur heeft meestal de vorm van een omgekeerde boom structuur. Ook wel genoemd piramide structuur. Aan de top van de piramide bevindt zich de homepage. Daaronder staan alle andere webpagina’s van de site.

De relatie tussen een “hogere” pagina en onderliggende pagina’s wordt gelegd door zogenaamde hiërarchische links. Dit zijn links die op de hogere pagina staan en verwijzen naar de lager liggende pagina.

Hoe kun je een website structuur indelen?

Je kunt de structuur van je website op meerdere manieren indelen. Voorbeelden van een indeling zijn:

  • Chronologisch
  • Geografisch
  • Alfabetisch
  • Thematisch
  • Functioneel
  • Doelgroepgericht
  • Metaforisch

Een nieuwswebsite gebruikt de actualiteit als indelingsprincipe en zal vaak een chronologische structuur aanhouden. Een productiebedrijf zal bij de structuur zich richten op de verschillende productgroepen. Over het algemeen biedt een thematische indeling de meeste mogelijkheden.

Bij het bepalen van de websitestructuur moet goed gekeken worden naar de doelgroep. Is de indeling logisch voor het beoogde publiek? Met andere woorden voldoet de website structuur aan de verwachting van het beoogde publiek.

Waarom is een heldere website structuur belangrijk bij zoekmachine optimalisatie (SEO)?

Er zijn vier factoren waarom een heldere indeling van je website belangrijk is bij zoekmachine optimalisatie.

#1. Google begrijpt je website beter.

In de eerste plaats is de indeling van je website van belang omdat je wilt dat Google je website makkelijk kan doorgronden. Een helder navigatiestructuur zorgt ervoor dat Google snel kan zien uit welke onderdelen je website bestaat. Ook zorgt de structuur ervoor dat Google eenvoudig onderscheid kan maken tussen de belangrijkste content en minder belangrijke content.

Een heldere webstructuur maakt  het onderzoeken van je website dus een stuk makkelijker voor Google. Vandaar dat de indeling van je website één de factoren is, die Google meeneemt in het bepalen van de ranking positie van je website. Het is dus zeker aan te raden om de menustructuur mee te nemen in je zoekmachine optimalisatie activiteiten.

#2. Bezoekers krijgen een prettige gebruikservaring.

Met een heldere web structuur kunnen bezoekers sneller op je website vinden wat ze zoeken.  Een makkelijke navigatie en het categorizeren van berichten en producten dragen ook bij aan de gebruikservaring.

#3. Het voorkomt concurrentie met jezelf.

Het kan zijn dat je meerdere blogs op je website hebt die over het zelfde onderwerp gaan, maar die ieder een ander aspect van het onderwerp belichten. Wanneer je geen duidelijke structuur hanteert, weet Google niet welke van deze webpagina’s het belangrijkste is. Door vanuit de belangrijkste blog te linken naar de andere blogs, maak je voor Google duidelijk wat de belangrijkste content is. Hierdoor voorkom je dat pagina’s van je website onderling met elkaar gaan concurreren.

4. Je gaat beter om met veranderingen op de website.

Een heldere webstructuur schept ook helderheid voor jezelf over de inhoud op je website. Dat maakt het een stuk makkelijker om nieuwe productlijnen toe te voegen of om oude blogposts te verwijderen, die niet meer relevant zijn.

Zes tips die je helpen bij het inrichten van een heldere website structuur

#1. Ontwerp uw website volgens een omgekeerde boomstructuur.

Zet de belangrijkste content bovenaan in de structuur. Leg vervolgens de relatie tussen een “hogere” pagina en onderliggende pagina’s met  hiërarchische links.

#2. Beperk het aantal lagen in de boomstructuur.

Het is niet de bedoeling dat de bezoeker eindeloos moet doorklikken om op de gewenste bestemming te komen. Daarom moet het aantal lagen van de menustructuur zo beperkt mogelijk zijn. Kies dus eerder voor een brede uitwaaiering met meer webpagina’s op 1 niveau dan een website structuur van 10 lagen diep.

#3. Zet de belangrijkste info bovenaan en treed per niveau meer in detail.

Gebruik samenvattingen op het hoogste niveau en verwijs vanuit hier naar de meer gedetailleerde informatie. Indien een bezoeker op zoek is naar meer gedetailleerde informatie zal hij  op deze link klikken. Een bezoeker die alleen op zoek is naar algemene informatie wordt zo niet lastiggevallen met onnodige ruis.

#4. Bedenk wat het doel van de bezoeker is op uw website en maak dit de basis van uw webstructuur.

Bekijk uw website altijd vanuit het oogpunt van uw doelgroep. Welke doelen wil een bezoeker verwezenlijken door uw website te bezoeken? Wil hij meer informatie, iets melden, een spelletje spelen of iets kopen? Bedenk voor iedere doel de meest adequate oplossing (doorklikscenario).

#5. Zorg voor een kortst mogelijke route voor bezoeker om zijn doel te bereiken.

De route die de bezoeker moet volgen om zijn gewenste bestemming te bereiken, dient snel en duidelijk te zijn. Houd als vuistregel aan dat de bezoeker niet meer dan twee keer hoeft te klikken om zijn doel te kunnen bereiken. Gebruik duidelijke call-to-action knoppen zodat de bezoeker zeker weet  dat hij de juiste route volgt.

#6. Zorg voor een goede zoekfunctie bovenaan de website.

Een grote website biedt soms zo veel informatie dat het voor een bezoeker soms moeilijk te bepalen is waar hij precies moet zijn. Een goede zoekfunctie bovenaan de website verhelpt dit. De bezoeker kan hiermee snel de informatie vinden waar hij naar op zoek is.

Conclusie

In deze blog heeft u geleerd wat een website structuur is en op welke manieren u uw website kan indelen. Daarnaast heeft u inzicht gekregen in de redenen waarom een heldere website indeling belangrijk is. Tenslotte heeft u zes belangrijke tips gekregen voor de opbouw van uw website structuur.

Heef u nog vragen? Vul onderstaand contactformulier in of stel uw vraag direct via WhatsApp.

  • Geheel vrijblijvend

    Ik beantwoord uw vragen graag.

  • Binnen 24 uur een reactie

    Ik mail of bel u even. Maar niet in het weekend.

  • Uw gegevens zijn veilig

    Spam komt er niet van.

Hulp nodig met uw SEO teksten? Stel uw vraag direct!