8 onmisbare tips voor adverteren op Facebook

Als ondernemer moet je iets met social media. Met ruim 10,4 miljoen Nederlanders op Facebook is dit hét sociale platform om als bedrijf aanwezig te zijn.

Met een zakelijk profiel en regelmatig posts op Facebook ben je er nog niet niet. Adverteren op Facebook is cruciaal om succes te boeken. Waarom dit zo is, lees je in deze blog.

Daarnaast krijg je 8 onmisbare tips om alles uit je Facebook-advertentie te halen. 

adverteren op facebook tips banner (1)

Facebook: de cijfers

De cijfers liegen er niet om. Facebook is veruit het grootste online platform om te adverteren. Er zijn dagelijks gemiddeld 1,23 biljoen actieve Facebook-gebruikers.

In 2017 waren er 10,4 miljoen mensen actief op Facebook, alleen al in Nederland. Toch bijna 60% van de Nederlandse bevolking.

Even een kleine kanttekening, er is wel sprake van een afname in Facebookgebruik. Steeds meer jongeren nemen afscheid van Facebook. Het gaat hier om de leeftijdsgroep van 15 t/m 19 jaar. Op Marketingfacts.nl geven jongeren als belangrijkste redenen aan dat er teveel mensen op zitten waar ze niks mee hebben (31%) en dat ze zich er niet meer thuisvoelen (30%).

Kort door de bocht: tenzij je hippe streetwear, sneakers of iets anders verkoopt waarbij jongeren je doelgroep zijn, moet je als ondernemer met Facebook aan de slag.

Waarom is adverteren op Facebook belangrijk?

Goed, je maakt een Facebook profiel voor je bedrijf aan en begint enthousiast met posten. Vervolgens gebeurt er……..niks. Jij zit uren te zweten op een interessante blog en krijgt nagenoeg geen reacties. De twijfel slaat toe.

“Is mijn blog wel goed genoeg?” 

“Weet ik mijn publiek wel voldoende te triggeren?” 

“Wat doe ik verkeerd?”

Nergens voor nodig. Want wist je al dat Facebook je bericht slechts toont aan 1,2% van je – met bloed, zweet en tranen verkregen – likers?

Mocht je niet goed in wiskunde zijn: dit betekent dat als je 1000 likers hebt, er slechts 12 mensen jouw bericht zien. (Ter illustratie in 2015 lag dit percentage nog op 5,5%). Aha. Wil je meer mensen bereiken, dan zul je dus iets anders erbij moeten doen: adverteren op Facebook.

Adverteren op Facebook werkt heel makkelijk. Zo gemakkelijk zelfs dat Facebook je regelmatig voorstelt om je bericht te promoten. Met slechts één druk op de knop kun je volgens hen tot wel 2495 mensen bereiken. Of 24637, 235523, en mogelijk nog meer. Klinkt goed, toch? Gewoon op die knop drukken, dus?  Fout.

Het gaat namelijk niet om het aantal mensen dat je bereikt, maar de juiste mensen.  De juiste mensen bereik je in Facebook met het “targetten” van je advertentie. Dat is slechts tip 1. En er komt nog meer Facebook advertenties kijken.

De belangrijkste Succesvol adverteren op Facebook – tips heb ik even voor je op een rijtje gezet. Graag gedaan!

10 niet te missen- tips voor adverteren op Facebook

#Facebook-advertentie tip 1: Maak inzichtelijk wie je doelgroep is

Bedenk wie jouw doelgroep precies is. En geef deze doelgroep smoel. Beantwoord onder meer de volgende vragen:

  • Is het een hij of een zij of richt je je op allebei?
  • Waar woont hij of zij?
  • Wat is de leeftijd?
  • Welke taal spreekt hij of zij?
  • Wat zijn de interesses?

Het kan zijn dat je meerdere doelgroepen hebt. Bijvoorbeeld als je een webshop hebt waarbij je je zowel op eindconsumenten als de tussenhandel richt. Geen probleem, zolang je de kenmerken alle doelgroepen duidelijk in kaart brengt.

In Facebook kun je op de kenmerken van je doelgroep segmenteren. Dat maakt het mogelijk om je advertentie  op een hele specifieke doelgroep te richten. Zo kun je advertenties “targetten” op onder meer:

  • leeftijd;
  • geslacht;
  • taal;
  • connecties;
  • de mensen die je pagina al hebben geliket. Of juist niet;
  • interesses.

Handig, want hierdoor weet je zeker dat je met de advertentie de juiste groep mensen bereikt. Daarnaast is er ook nog de mogelijkheid van “retargetten” in Facebook. Dit betekent dat je Facebook-advertentie alleen getoond wordt aan mensen die je website eerder hebben bezocht.

#Facebook-advertentie tip 2: Bedenk wat je met de advertentie wilt bereiken

Wat is je doel? Wat wil je precies met de advertentie bereiken? Het doel kan van alles zijn, bijvoorbeeld:

  • meer leads;
  • meer klanten;
  • naamsbekendheid;
  • meer likers;
  • etc.

Maakt het uit? Jazeker! De insteek van je advertentie dient afgestemd te zijn op het doel. Zoiets als: ‘Keep your eyes on the price’. Kijk maar eens naar de onderstaande Facebook advertentie.

Facebook promotie op doelgroep voorbeeld

Het doel van deze advertentie is meer naamsbekendheid te genereren. Ook moet de advertentie mensen een indruk geven wat voor smakelijke gerechten er door het TOSTI-CAFE worden geserveerd.

Wanneer de insteek van de advertentie zich zou richten op meer klanten, zou er een duidelijke call-to-action in staan: “Reserveer nu”. Of om het nog aantrekkelijker te maken: “Reserveer nu en krijg de tweede lunch GRATIS”.

#Facebook-advertentie tip 3: Start met een klein budget per advertentie

Wat is klein? Denk aan bedragen van 10 euro per advertentie, waarvan 1 euro per dag.  Door je advertenties goed te monitoren, wordt vanzelf duidelijk wat wel werkt en wat niet. Daarna geldt de regel: “Stop met wat niet werkt en investeer meer in wat wel werkt.”

#Facebook-advertentie tip 4: Wees concreet

Ben kort maar krachtig in je advertentie en sluit af met een duidelijke call-to-action. Bijvoorbeeld: “Boek nu” of “Stuur mij de aanbieding”. Bedenk voordat je de advertentie opstelt hoe de klant zou willen kopen. Hoe kan jij hem daarbij helpen?

#Facebook-advertentie tip 5: Richt je niet meteen op keiharde conversie

Het kan zomaar zijn dat de klant nog niet klaar is om te kopen. Wist je dat een klant gemiddeld zeven contactmomenten nodig heeft, voordat hij overgaat tot een aankoop?

Reden te meer om eerst een weggever promoten. Vergeet de lead niet te vragen om zijn gegevens.  Waardevol, omdat je hiermee je Facebook leads naar je e-mail lijst kunt krijgen.

Dat is handig én voordelig. Want over de e-maillijst heb jij de regie. En kun je op ieder gewenst moment je leads kosteloos voor je winnen. Stuur de nieuwe lead bijvoorbeeld direct een aanbieding die hij niet kan weerstaan.

#Facebook-advertentie tip 6: Gebruik een Facebook pixel

Met een Facebook pixel op je website kun je zaken meetbaar maken. Een Facebook pixel is een stukje code die je op je website plaatst om meer te weten te komen over je doelgroep (en). Je doelgroepen kunnen hierdoor gemeten, geoptimaliseerd en ontwikkeld worden. En dat kan jouw Facebook-advertentie alleen maar ten goede komen.

#Facebook-advertentie tip 7: Houd zicht op je inkomsten en uitgaven

Het is belangrijk dat je precies bijhoudt wat je uitgeeft aan Facebook advertenties. En wat het oplevert. Een spreadsheet kan hiervoor een handige tool zijn. Houd iedere dag bij wat je advertenties doen, qua likes, engagement, zoekverkeer naar je website etc. En wat ze kosten. Het zorgt ervoor dat je steeds meer inzicht krijgt in de advertenties die werken.

#Facebook-advertentie tip 8: Spreid je kansen

Oftewel: wed niet op één paard. Concreet vertaald: gebruik meerdere advertentievarianten om te testen. Je kunt hiervoor de a/b tests mogelijkheid op Facebook gebruiken.

Met a/b-tests kun je verschillende versies van je advertenties testen om te kijken wat het beste werkt.  En wat je in toekomstige campagnes kunt verbeteren. Je kunt bijvoorbeeld dezelfde advertentie testen op twee verschillende doelgroepen. Welke doelgroep presteert beter?

Je vindt de a/b test mogelijkheid op Facebook onder Advertentiebeheer.

Conclusie

In deze blog heb je gelezen dat adverteren op Facebook essentieel is om je doelgroep te bereiken. Daarnaast heb je zeven tips gekregen om het maximale uit je Facebook-advertentie te halen.  Met deze tips start jij in no-time een succesvolle Facebook-campagne.

  • Geheel vrijblijvend

    Ik beantwoord uw vragen graag.

  • Binnen 24 uur een reactie

    Ik mail of bel je even. Maar niet in het weekend.

  • Je gegevens zijn veilig

    Spam komt er niet van.

Hulp nodig met adverteren op Facebook? Stel je vraag hier.