Wat zijn de ingrediënten voor een succesvolle website?

succesvolle website ingrediënten

U wilt een nieuwe website. Liefst eentje waar uw doelgroep precies op vindt wat hij nodig heeft. Waar bezoekers graag klanten willen worden. En die bovendien uitstekend vindbaar is in Google.

Helaas zijn dit soort succesvolle websites geen vanzelfsprekendheid. Maar liefst 95% van de websites zijn compleet onzichtbaar in Google. En worden dus niet gevonden door potentiële klanten. Als ze al gevonden worden, blijft de verwachte conversie uit.

Wat maakt een website succesvol? Een succesvolle website bevat een aantal belangrijke bestanddelen. In deze blog leest u welke vijf ingrediënten u nodig heeft voor een succesvolle website.

#1. Een goede techniek achter uw website

Een juiste webtechniek vormt het fundament van uw website. Hiermee legt u de basis voor een goede gebruikerservaring van bezoekers. De techniek achter uw website moet aan een aantal voorwaarden voldoen:

#1. Ga voor een snelle website

snelle hosting websiteDe laadtijd van uw website wordt in de eerste plaats bepaald door de snelheid van uw webhost. In de tweede plaats door de complexiteit van de inhoud van uw website.

De snelheid van uw website is belangrijk omdat bezoekers nou eenmaal weinig geduld hebben. Eén van de grootste online ergenissen is namelijk dat een webpagina tijd nodig heeft om te laden. Ook Google kijkt naar de laadtijd van uw website. Langzame websites plaatst Google lager in de zoekresultaten.

Het moge duidelijk zijn: bezuinig nooit op een webhost!  Het abonnement voor de hosting van je website zal misschien een paar euro per maand duurder zijn. Maar deze investering haal je er later zeker uit.

Geschikte webhosts

De Webontwikkelaar werkt voor de webhosting met twee webhosts: Xel media en Siteground.

Xel media geldt als één van de snelste Nederlandse webhost. Naast snelheid biedt Xel media ook een uitstekende helpdesk waar je met al je vragen over WordPress terecht kunt.

Siteground is de bekendste en snelste internationale webhost speler. Het grote voordeel van deze webhost is dat je met één abonnement meerdere websites kunt laten hosten.  Ook biedt Siteground biedt 24 uur per dag helpdesk ondersteuning. Weliswaar in het Engels, maar erg handig als u vooral in het weekend of in de avonduren aan uw website werkt.

#2. Zorg dat uw website bereikbaar is op uw domeinnaam en varianten daarvan.

Beveiligde domeinnaam

Tegenwoordig worden steeds vaker beveiligde domeinnamen gebruikt. U kunt ze herkennen aan de extra “s” achter “http”.  Het doel van de https technologie is de communicatie tussen bezoekers en de websites die ze bezoeken volledig te versleutelen. Zodat niemand mee kan kijken. De https beveiliging is vooral belangrijk voor toepassingen zoals online bankieren en websites waarbij gevoelige informatie moet worden ingevuld.

Varianten van een domeinnaam

Zorg ervoor dat alle varianten van uw domeinnaam (zonder www. of met .com in plaats van .nl) redirecten naar uw website. Daardoor komen bezoekers die op een variant van uw domeinnaam zoeken toch terecht op uw website.

#3. Gebruik responsive design voor uw website

responsive design smartphoneResponsive design zorgt ervoor dat uw website altijd goed weergeven wordt.  Ongeacht of uw bezoeker uw website bekijkt op zijn telefoon, tablet of pc. Dit zorgt voor een prettige gebruikservaring.

Responsive design is dus een belangrijke voorwaarde voor een succesvolle website. Steeds meer mensen zoeken online met hun smartphone. Het smartphone verkeer is inmiddels zo belangrijk dat Google tegenwoordig de zoekresultaten baseert op hoe een website telefonisch wordt weergegeven.

#4. Geef uw website een heldere websitestructuur & navigatie

Hiërarchische links tussen content

Een duidelijke website structuur helpt bezoekers (en Google) snel te vinden waar ze naar op zoek zijn. Een website heeft vaak een piramidestructuur. De belangrijkste informatie staat hoog in de piramide. Hoe gedetailleerder het onderwerp, hoe lager de positie in de piramide. De items die u op de menubalk of navigatiebalk weergeeft, komen direct voort uit de websitestructuur.

#2. Het oogpunt van de klant centraal.

Schrijven vanuit het oogpunt van de klant is vaak moeilijk. U zult de neiging hebben om op uw website te vertellen wat uw bedrijf allemaal doet. En wat voor geweldige producten u heeft. Helaas is dit niet de manier om bezoekers voor u te winnen.

#1. Los het probleem van uw klant op.

U zult in de huid moeten kruipen van uw klant. Welk probleem heeft de klant en hoe kan dit probleem worden opgelost? Bijvoorbeeld:

De eerste tekst op de homepage van De Webontwikkelaar luidt: “Ontdek het gemak van een complete website”. Het gevoel van gemak wordt nog eens extra ondersteund door het beeld waarin een vrouw heerlijk ontspannen op de bank zit.

Het probleem dat hier wordt aangestipt is dat het laten maken van een eigen website vaak meer tijd en inspanning kost dan verwacht.

Omdat de Webontwikkelaar websites, webteksten en online vindbaarheid volledig verzorgd, hoeft de opdrachtgever zelf niets voor zijn website te doen. En kan hij of zij dus het gemak van een complete website ervaren. 

#2. Zorg voor content die aansluit bij uw doelgroep.

Het is belangrijk dat de inhoud van uw website past bij de doelgroep. U wilt immers dat uw beoogd publiek een tijdje op uw website blijft en niet meteen wegklikt. Daarvoor is content die uw publiek vermaakt, informeert en enthousiast maakt over uw producten of diensten noodzakelijk.

Het schrijven van content houdt meer in dan louter informatie geven over het product dat u aanbiedt. De hedendaagse consument verwacht meer. Consumenten willen informatie over hoe ze een bepaald probleem kunnen oplossen, kennis opdoen of geraakt worden door het verhaal achter het bedrijf.

Het schrijven over het oplossen van een probleem heeft nog meer voordelen. U kunt uw expertise laten zien en dat schept vertrouwen. Ook leiden dit soort artikelen vaak tot unieke content. Content die Google weer beloont met een hoge ranking in de zoekresultaten. Expertise artikelen zijn ook uitermate geschikt om op social media te delen.

#3. Maak uw content vindbaar.

vindbaarheid in GoogleHet succes van uw content is afhankelijk van de vindbaarheid in Google. Een artikel kan nog zo waardevol zijn, als uw doelgroep het niet kan vinden heeft u er niets aan. Daarom dient u uw content altijd te optimaliseren voor zoekmachines.

Om uw content goed vindbaar te maken zijn twee dingen belangrijk. In de eerste plaats dien u de webteksten zoekmachine vriendelijk (SEO) te schrijven.

In de tweede plaats dient u de juiste trefwoorden in uw webtekst te gebruiken.  Om de trefwoorden in een webtekst te bepalen, kijkt u naar de missie van uw bedrijf, uw doelgroep en uw directe concurrentie.  Goed zoekwoordenonderzoek is hierbij cruciaal. Wanneer de zoekwoorden duidelijk zijn, dient u deze op de juiste plaats in de webtekst te zetten.

#4. Gebruik actief taalgebruik en wees kort maar krachtig.

Praat vanuit de klant op uw website. Heb het dus over “u”of “jij” en minder over “wij”. Vermijd zoveel mogelijk het woord “worden”. Passief taalgebruik zorgt vaak voor lange zinnen. Niet wenselijk in een webtekst. Webteksten dienen kort en actief én in begrijpelijke taal te zijn geschreven. Probeer op de webpagina’s zelf vaktermen zoveel mogelijk uit de weg te gaan. Deze kunt u altijd nog laten terugkomen in een expertise artikel.

#5. Sluit iedere webpagina af met een duidelijke call-to-action.

call to action koop nuEen pagina zonder link of call-to-action knop is een eindpunt. Het kan ervoor zorgen dat bezoekers afhaken en verder gaan kijken. Dit wilt u vermijden. Dat kan door aan het einde van uw webpagina een duidelijk doorklikmoment te plaatsen.

Call-to-actions hangen nauw samen met de webdoelen die u met de website wilt realiseren. Bijvoorbeeld: “neem contact op” of “vraag een offerte aan”.

Zorg ook altijd voor een aantal laagdrempelige call to actions, zoals “Schrijf u in voor de nieuwsbrief” of “Geef me meer informatie”. Bezoekers zullen namelijk niet altijd meteen contact met u willen opnemen.

Door laagdrempelige call to actions kunt u de bezoeker op uw website houden. Waardoor deze later misschien wel besluiten om tot contact over te gaan.

“Een perfecte SEO tekst schrijven in elf stappen” — De webontwikkelaar

#3. Het vertrouwen van de bezoeker

Bezoekers zullen u eerst moeten vertrouwen voordat ze zaken met u gaan doen. U kunt op meerdere manieren op uw website voor vertrouwen zorgen.

#1. Wees eerlijk

Eerlijk duurt het langst. Wat kan u wel en wat kan u niet? Wees eerlijk over waar uw expertise ligt. Het heeft weinig zin om hoog van te toren te blazen en vervolgens niet te kunnen leveren. Dit zorgt alleen maar voor ontevreden klanten. En slechte publiciteit.

#2. Laat uw gezicht zien

De webontwikkelaar Yvonne BeerisKlanten willen graag weten wie de persoon is achter een bedrijf. Mensen doen nu eenmaal graag zaken met mensen, niet met bedrijven.

Bent u zzp’er? Zorg dat bezoekers al snel uw gezicht te zien krijgen. Heeft u een bedrijf met meerdere werknemers? Laat zien welke mensen achter uw bedrijf zitten.

#3.Toon klantreferenties

Niets schept zoveel vertrouwen als een andere tevreden klant. Vraag na het opleveren van een opdracht dus altijd om een referentie. Plaats referenties op pagina’s en plekken waar een stukje extra overtuiging prettig is.

#3. Voldoende verkeer naar uw website

Een belangrijke factor die van invloed is op de Google ranking is de hoeveelheid verkeer naar uw website. Het verkeer kan vanuit verschillende media komen. Zo kunnen er bezoekers vanuit de zoekresultaten in Google op uw website terecht komen.  Ook zijn er bezoeken via direct verkeer, backlinks van andere websites en social media en betaald verkeer mogelijk.

Vindbaarheid van uw website

De vindbaarheid van uw website houdt twee zaken in. In de eerste plaats wilt u dat uw website vindbaar is op de door u geselecteerde zoekwoorden. In de tweede plaats wilt u dat de  website op de eerste pagina van de zoekresultaten staat. Noodzakelijk, omdat zoekers simpelweg niet verder kijken dan de eerste pagina in Google.

Zoekmachine optimalisatie

zoekmachine optimalisatieGelukkig kunt u de vindbaarheid van uw website in Google optimaliseren met zoekmachine-optimalisatie (SEO). Al tijdens de bouw en het schrijven van content voor uw website kunt u actief bezig zijn met zoekmachine optimalisatie. Denk hierbij aan een goede website lay-out, een duidelijke websitestructuur, de juiste keywords, SEO vriendelijke content en dergelijke. Dit zijn allemaal factoren die een positieve invloed hebben op uw ranking in Google.

Off page SEO optimalisatie

Ook off page SEO optimalisatie heeft een positieve invloed op uw ranking. Een goede linkbuilding strategie, social media marketing en adverteren op Google (SEA) kunnen uw ranking in Google positief beïnvloeden.

Verschillende verkeersbronnen

Belangrijk is dat u uw pijlen niet op één bron richten, maar juist op verschillende bronnen. Dus direct verkeer, zoekverkeer via Google & social media én betaald verkeer.  Het voordeel hiervan is dat als een medium wegvalt, er nog steeds verkeer naar uw website gaat. Dankzij deze andere media wordt uw website nog steeds bezocht en kunnen bezoekers klant bij u worden.

Tip: Gebruik Google Analytics

In Google Analytics kunt u precies zien wat de verdeling is in bronnen die voor verkeer op uw website zorgen. Klik op “Acquisitie” om de verdeling en hoeveelheid verkeer weer te geven.

#4. Controleer uw website voordat hij “live” gaat

checklist website livegangNiets is zo storend als een link die niet werkt, een afbeelding met een lange laadtijd of een foutmelding. Door dit soort ergenissen stort het zorgvuldig opgebouwde vertrouwen van een bezoeker als een kaartenhuis ineen.

Gelukkig is dit makkelijk te voorkomen door uw website zorgvuldig te testen. Hierdoor weet u zeker dat de tijd die u erin geïnvesteerd hebt, mooie dingen gaat opleveren.

#1. Controleer de techniek achter uw website.

Check de snelheid van je website

Uw website moet snel zijn. Complexe content op uw website kan zorgen voor langere laadtijden. Door afbeeldingen te verkleinen en complexe content zoals banners te vermijden, kunt de laadtijd aanzienlijk verbeteren.

Bekijk je website op verschillende media.

Uw website moet goed weergeven worden op telefoon, tablet en pc. Kijk ook of de website op verschillende merken en types smartphones en tablets goed wordt weergegeven.

Vul alle formulieren in.

Vul alle formulieren op uw website in. Controleer of u de juiste reply ontvangt als bevestiging. En of u doorgestuurd wordt naar de juiste bedankt-pagina.

Klik op alle links.

Controleer alle links op je website. Verwijzen ze naar de juiste webpagina of artikel? Zijn er geen dode links? (error 404).  Ook na de livegang van de website is het belangrijk dat u regelmatig de hele website controleert op gebroken links.

#2. Controleer de inhoud van je website.

Neem de webteksten door op leesbaarheid & Seo vriendelijkheid.

De regels voor het schrijven voor een beeldscherm zijn anders dan het schrijven op papier. Ook speelt de zoekmachine vriendelijkheid van webteksten een grote rol in het succes van uw website. Heeft u zelf weinig ervaring met het schrijven van SEO teksten? Laat deze dan optimaliseren door een redacteur, die hiervoor opgeleid is.

Controleer de call-to actions.

Heeft iedere webpagina een duidelijk doorklikmoment in de vorm van een call- to- action knop?  Een pagina zonder link of call-to-action kan ervoor zorgen dat u bezoekers kwijt raakt.

#3. Laat anderen uw website controleren

Uiteraard checkt u uw website zelf. Maar het is ook verstandig dit door anderen te laten doen. Vraag dus vrienden, familie of mensen uit uw netwerk of ze uw website willen doorlopen. Vaak geeft een frisse blik een andere kijk op uw website. Waardoor deze alleen maar beter kan worden.

#5. Contact onderhouden met bezoekers

Veel bezoekers op uw website willen niet meteen contact. Maar u wilt uiteraard wel in contact blijven met hen. Hoe?

Bijvoorbeeld door te zorgen dat bezoekers zich kunnen aanmelden voor een nieuwsbrief. Plaats in de zijbalk van uw blogs een link waarmee bezoekers zich eenvoudig kunnen aanmelden.

U kunt ook een expertise artikel schrijven, waar u zeker van bent dat bezoekers deze willen lezen. Vraag eerst de contactgegevens van bezoekers op voordat ze het artikel kunnen inzien Post ook op uw social media over dit artikel. Zo zorgt u meteen weer voor meer verkeer naar uw website.

Met dit soort activiteiten ontstaat er gestaag een groeiende lijst van potentiële klanten. Die u via nieuwsbrieven en social media op de hoogte kunt houden van uw activiteiten en nieuwe blogs.

Conclusie

Zo, dat waren ze. De vijf ingrediënten voor een succesvolle website. Ik weet zeker dat u door dit recept te volgen een succesvolle website kunt verkrijgen. Met veel bezoekers, aansprekende content en meer dan genoeg leads.

Al met al is het een behoorlijk verhaal geworden. Wil je een handige samenvatting van deze blog? Download dan de GRATIS checklist voor een succesvolle website.

Stuur mij de GRATIS succesvolle website checklist

Vragen?

Heef u vragen? Stel uw vraag aan De webontwikkelaar direct via WhattsApp.

Kunt uw wel wat hulp gebruiken bij het maken van uw succesvolle website? Vraag vrijblijvend een offerte aan bij De Webontwikkelaar. Ik beantwoord uw vragen graag!

Stuur mij een offerte voor een succesvolle website

  • Geheel vrijblijvend

    Mocht u toch voor iemand anders kiezen, geen probleem.

  • Binnen 24 uur een reactie

    Ik mail of bel u even. Maar niet in het weekend.

  • Uw gegevens zijn veilig

    Spam komt er niet van.

1 + 0 = ?