Off page SEO: de kracht van off page zoekmachine optimalisatie

waarom off page zoekmachine optimalisatie

Tegenwoordig wordt er veel aandacht besteed aan zoekmachine optimalisatie (SEO). SEO is de verzamelnaam voor de activiteiten die je ranking in de onbetaalde zoekresultaten positief beïnvloeden. 

De aandacht voor SEO is terecht. De positie die je website inneemt in de zoekresultaten is namelijk cruciaal voor het succes van je website

Naast het toepassen van SEO op je website, kun je ook de ranking factoren – buiten je website –  positief beïnvloeden.

Hoe? Met off page SEO.

Off page SEO heeft meer impact

Net als on page SEO is het doel van off page SEO is een betere positie in de onbetaalde zoekresultaten van Google te bemachtigen.

Het lijkt erop dat off page SEO net iets meer impact heeft op je positie in Google. Waarom? Omdat factoren buiten je website Google laat zien hoe de wereld tegen je website aankijkt. Naar een waardevolle website wordt immers meer gelinkt dan naar een onbelangrijke website.  Ook zal de belangrijke website vaker op social media genoemd worden.

De belangrijkste activiteiten van off page SEO zijn: het inzetten van social media, linkbuilding en adverteren op zoekmachines (SEA).

Voor het beste resultaat dient off page zoekmachine optimalisatie altijd gecombineerd te worden met on page SEO.

Social media

social media kanalen

Social media is de verzamelnaam voor alle internettoepassingen waarmee het mogelijk is om informatie met elkaar te delen. Socials zijn ideaal om in contact met uw doelgroep te komen, contacten te onderhouden en relaties te verstevigen.

Met social media vergroot u het verkeer naar uw website

Via social media kanalen kunt u snel een groot publiek bereiken. Regelmatig posten op social media over actuele content op uw website, vergroot het verkeer naar uw website aanzienlijk. Door de toename in activiteit op uw website zal Google uw website ook beter gaan waarderen.

Verschillende social media kanalen

De belangrijkste social media kanalen zijn Facebook, LinkedIn, Twitter, YouTube, Instagram, Pinterest en Google+.

Het correct inzetten van social media kost veel tijd.  Maak daarom altijd een keuze in welke social media kanalen u uw tijd gaat steken.  En bedenk vooraf hoe u contact gaat maken én onderhouden met uw doelgroep.

Stappenplan social media

#1. Bepaal uw doelgroep en zoek uit op welk sociale netwerk uw doelgroep zich bevindt.

#2. Maak een profiel aan op dit social media kanaal, waarin duidelijk naar voren komt wat u aanbiedt of verkoopt.

#3. Zorg dat u op dit social media kanaal actief aanwezig bent. Dit betekent dat u zeker wekelijks links of berichten post die interessant zijn voor uw doelgroep.

#4. Stimuleer interactie met uw doelgroep. Geef snel antwoord, wanneer er vragen over uw bedrijf, business of post worden gesteld. Laat als bedrijf ook altijd een reactie achter op opmerkingen die onder uw post zijn geplaatst.

Linkbuilding

Linkbuilding is de laatste jaren nogal veranderd. Dit komt omdat Google de regels ten aanzien linkbuilding heeft aangescherpt. Daardoor zijn linkbuilding strategieën van een aantal jaren geleden inmiddels “not done”.  Er kan onderscheid gemaakt worden tussen foute linkbuilding strategieën en goede linkbuilding strategieën.

Foute linkbuilding strategieën
#1. Uitruilen van links met andere websites

Wie kent het niet? Linkruilen. Ik plaats een link naar jouw website en in ruil daarvoor plaatst jij een linkje terug. Eenvoudige manier van linkbuilding toch?

Vaak hebben dit soort links niets te maken met de inhoud van uw website. Daarom bestraft Google het uitruilen van links. Simpelweg, omdat het niets bijdraagt aan de gebruikservaring van de bezoeker op uw website. En juist daar valt de winst in Google mee te behalen.

#2. Websitelink plaatsen op verzamelpagina’s

Ook een link plaatsen op verzamelpagina’s die niets met uw website te maken hebben, heeft geen zin. Immers zijn er al duizenden en vaak wel tienduizenden andere bedrijven die hetzelfde hebben gedaan. Het onderscheidend voordeel van dergelijke strategieën is daardoor nihil.

#3. Betalen voor links

Betaalde links op zogenaamde link farms zijn al helemaal not done. Google bestraft deze kunstmatige manier van links vergaren met een lagere ranking.

#4. Comment spam plaatsen

Ook comment spam op populaire weblogs is tegenwoordig niet meer bruikbaar als SEO-tool. Deze vorm van linkbuilding wordt ontmoedigd door de no-follow tag die automatisch aan alle uitgaande links wordt gehangen.

Goede linkbuilding strategieën
#1. Gebruik interne links

Externe links zijn verwijzingen van andere websites naar uw website. Interne links zijn verwijzingen binnen uw website zelf.

Bij een goede interne link strategie verwijst u het meeste naar de belangrijkste content op uw website. Deze wordt ook wel genoemd: de cornerstone content.

Vanuit de cornerstone content dient u links terug te plaatsen naar artikelen die zich lager in de hiërarchie bevinden. Dat zijn de artikelen met meer gedetailleerde informatie over een bepaald onderwerp.

Door de aanwezigheid van hiërarchische links op uw website is het voor Google een stuk makkelijker om de website structuur in kaart te brengen. Dit beloont Google weer met een hogere ranking.

#2. Zorg voor kwalitatief hoogwaardige links

Zoals eerder gezegd heeft het weinig zin om op verzamelpagina’s te staan.  Links van kwalitatief hoogwaardige websites zijn wel waardevol.  Dit zijn links naar uw website vanaf relevante hoge PageRank websites. Uw doel moet dus zijn om links te vergaren op websites met een hogere PageRank dan uw eigen website. Hoe u dat voor elkaar krijgt, kunt u lezen in het artikel Linkbuilding 2019: negen tips om kwalitatieve backlinks te verkrijgen.

#3. Vermijd dode links

Het lijkt vanzelfsprekend, maar het komt vaker voor dan u denkt. Dode of gebroken links op uw website. Dit zijn links die verwijzen naar een interne of externe pagina die niet meer bereikbaar is. U dient dode of verbroken links te allen tijde te vermijden. Google straft deze links af. Vergeet dus niet om altijd de oude links op je website te redirecten.  Op deze manier voorkom je de bekende 404 – fouten.

Adverteren op zoekmachines

Wat is Search Engine Advertising?

adverteren op GoogleSearch Engine Advertising (SEA) is de betaalde vorm van zoekmachine marketing. In de praktijk draait het om betaalde advertenties op Google, omdat Google 95% van de zoekmachine markt in handen heeft. U kunt advertenties op Google plaatsen met behulp van Google Ads.

Kwaliteitsscore voor advertenties

Om voor een relevante vertoning van uw advertentie op Google in aanmerking te komen, heeft u een goede kwaliteitsscore nodig. De volgende factoren zijn van invloed op uw kwaliteitsscore in Google:

  • relevantie van uw (tekst) advertentie;
  • trefwoorden waarop u weergegeven wilt worden;
  • call-to action;
  • link naar de landingspagina.

Belangrijk is dat op de pagina dezelfde trefwoorden vermeld als in de advertentie.

De kwaliteitsscore is van invloed op:

  • de prijs per klik;
  • de positie die uw advertentie in Google inneemt.

De positie in Google van uw advertentie wordt ook wel Adrank genoemd.

Wanneer is het inzetten van SEA zinvol?

Er zijn heel wat redenen te bedenken om zoekmachine adverteren in te zetten. Meestal wordt SEA gebruikt om direct meer verkeer naar én conversie op de website te krijgen.

Door de juiste zoekwoorden te combineren met een aantrekkelijke advertentietekst, kun je heel specifiek de juiste doelgroep bereiken.

In de volgende situaties is SEA zeker aan te raden:

  • Ter ondersteuning van je SEO-activiteiten. Adverteren op Google in combinatie met SEO verhoogt de kans dat uw webpagina wordt bezocht met maar liefst 90%.
  • Bij een korte campagne of productintroductie;
  • Als uw website net gelanceerd is en nog niet geïndexeerd is door Google;
  • Met een duidelijke Cost Per Click strategie;
  • Er zijn goedkope en unieke zoektermen beschikbaar die direct naar de website leiden.

Succesvol adverteren op Google?

Lees wat de do’s en don’ts zijn op het gebied van zoekmachine adverteren.

Conclusie

In deze blog heb je gelezen waarom en wanneer off page zoekmachine optimalisatie interessant kan zijn.  Daarnaast werden de belangrijkste off page SEO activiteiten besproken: het inzetten van social media, linkbuilding en adverteren op Google.

  • Geheel vrijblijvend

    Ik beantwoord uw vragen graag.

  • Binnen 24 uur een reactie

    Ik mail of bel u even. Maar niet in het weekend.

  • Uw gegevens zijn veilig

    Spam komt er niet van.

Hulp nodig bij uw off page SEO?