De ins en outs van SEO content

waarom SEO webcontent redenen en voorwaarden

Tegenwoordig is de aanwezigheid van webcontent op uw website cruciaal. Zonder webcontent kunt u er zeker van zijn dat u weinig succes met uw website bereikt.

In deze blog leg ik uit waarom webcontent zo belangrijk is voor een succesvolle website. Ook geef ik de voorwaarden waar succesvolle content aan moet voldoen. Zodat u na het lezen van deze blog op de juiste manier aan de slag kunt met uw content.

#1. Waarom is webcontent belangrijk voor het succes van mijn website?

Er zijn drie redenen waarom webcontent cruciaal is voor het succes van uw website.

#1. Webcontent geeft uw bedrijf waarde.

De aanwezigheid van goed gevonden webcontent die aansluit bij uw doelgroep is een belangrijke voorwaarde voor een succesvolle website.  Webcontent is namelijk de grootste waarde die u potentiële klanten en bezoekers kunt bieden. Het verstrekt bezoekers de informatie waar ze naar op zoek zijn en dat zorgt voor waarde. Webcontent kan ook waarde geven in de vorm van vermaak of enthousiasme over uw product.

#2. Webcontent zorgt ervoor dat uw doelgroep uw website kan vinden.

Ook zoekmachines zoals Google zijn op zoek naar content. Aan de hand van de webinhoud indexeren ze uw website. Door de aanwezigheid van webcontent weten ze beter waar uw website over gaat.  En bij welke zoektermen uw website moet worden weergeven in de zoekresultaten. Waardoor uw website wordt weergegeven, wanneer uw doelgroep op deze trefwoorden zoekt.

#3. Met webcontent gaat u geld verdienen.

Het maakt niet uit in welke branche u werkzaam bent, of welk verdienmodel u hanteert. Webcontent helpt u om geld te verdienen. In de eerste plaats omdat content u als niets anders geloofwaardigheid en autoriteit geeft. Dit schept vertrouwen waardoor bezoekers eerder geneigd zijn om van u te kopen.

In de tweede plaats kan content ervoor zorgen dat mensen u en uw bedrijf sympathiek gaan vinden. Mensen kopen eerder iets van mensen die ze aardig vinden.

Ten derde helpt content ook overtuigen. Door een bezoeker informatie te geven die waardevol is, kan deze makkelijker een beslissing nemen. Tevens hebben ze de mogelijkheid om hun probleem direct oplossen met de oplossingen die u biedt.

#2. Wat is het verschil tussen webcontent en seo content?

De definitie van webcontent is: tekst, beelden, animatiefilmpjes of multimedia-inhoud (video of audio) op websites.  We spreken over SEO content wanneer webcontent geoptimaliseerd en verbeterd is.  Met als als doel beter gevonden te worden in zoekmachines zoals Google.

Hulp nodig bij uw SEO tekst?

Kunt u wel wat hulp gebruiken bij uw SEO content? De Webontwikkelaar volgt elf stappen om een perfecte SEO tekst te schrijven.

Tijdelijk kunt u stappenplan GRATIS bekijken. Schrijf u nu in en doe uw voordeel met dit SEO tekst stappenplan.

“Een perfecte SEO tekst schrijven in elf stappen” — De webontwikkelaar

#3. Welke soorten webcontent zijn er?

Het belangrijkste onderdeel van webcontent is tekst. De reden hiervoor is dat Google voornamelijk kijkt naar de teksten op je website om te bepalen waar deze over gaat.
Een ander belangrijk onderdeel van webcontent is beeldmateriaal. Belangrijk, omdat een beeld vaak meer dan 1000 woorden zegt en een verhaal kan ondersteunen.  Ook kan beeldmateriaal zorgen voor afwisseling in een wat langere tekst.

Naast tekst en beeldmateriaal zijn nog meer soorten webcontent te onderscheiden. Webcontent kan op twee manieren worden ingedeeld:  naar inhoud en naar medium.

Webcontent naar inhoud

Bij content naar inhoud gaat het over hoe er met de informatie wordt omgegaan. Dezelfde informatie kan op meerdere manieren in content verwerkt worden.  Met een recensie laat u de klant aan het woord. Door middel van een klanteninterview kunt u de informatie die u van de klant krijgt, wat meer sturen. En met een case studie kunt u  het aankoopproces vande klant in detail beschrijven. Een aantal voorbeelden van content naar inhoud zijn:

  • Recensie
  • Case studie
  • Interview
  • Stappenplan
  • Tip lijstje

Webcontent naar medium

Bij content naar medium gaat het over hoe de content beschikbaar wordt gemaakt voor het publiek.  Zo kunt u uw publiek content laten lezen met een artikel. U kunt bezoekers naar content laten kijken met video of infographic.  Of u laat bezoekers naar content luisteren met gebruik van audio. Een aantal voorbeelden van een content indeling naar medium zijn:

  • Artikel
  • Video
  • White Paper
  • Audio
  • E-book
  • Infographic

#4. Waar moet webcontent aan voldoen?

In de eerste plaats is het belangrijk dat u bij het bedenken van webcontent altijd de focus legt op uw doelgroep. De verleiding bestaat om uw webcontent te ontwikkelen met als doel goed gevonden te worden in Google. Dit is een absolute no go omdat u hiermee op kunstmatige wijze probeert bezoekers naar uw website te leiden. Bezoekers die uiteindelijk toch zullen afhaken omdat de inhoud op uw website niet interessant is of onleesbaar. Bovendien bestraft Google dit soort praktijken met een lagere positie in Google.  Maar waar moet uw webcontent dan wel aan voldoen?

#1. Schrijf originele webcontent.

Uw artikel moet anders dan andere blog posts en berichten zijn. U moet uw doelgroep iets kunnen bieden, wat ze nog niet hebben gelezen. U kunt ook een nieuwe of originele kijk geven op inhoud die al bestaat.

#2. Zorg dat uw webcontent prettig leesbaar is.

Het lijkt een open deur, het schrijven van webcontent die prettig leesbaar is. Maar wat veel mensen zich niet realiseren dat het schrijven voor een web toch echt een vak is.

Er gelden andere regels voor het schrijven voor het beeldscherm dat voor het schrijven op papier. Ten eerste is bij webschrijven belangrijk dat u een duidelijke teksstructuur aanhoudt. Dit houdt in dat u gebruik maakt van kopjes en subkopjes om de verschillende onderdelen in de tekst te onderscheiden. Verder dient u de paragrafen niet te lang te maken. Zeven tekstregels is het maximum. Tevens dient u korte, actief geformuleerde zinnen te gebruiken en vaktermen zoveel mogelijk te vermijden. Ook voor de opmaak van webteksten gelden andere regels dan voor ‘normale’ teksten.

#3. Maak uw webcontent vindbaar voor Google.

Aansprekende webcontent publiceren is één ding, maar uw doelgroep moet deze teksten op uw uw website wel weten te vinden. Daarvoor is een goede vindbaarheid in Google noodzakelijk.  Een goede vindbaarheid houdt in de praktijk in dat uw teksten hoog weergegeven worden in de zoekresultaten van Google. Dit noemt men ook wel een hoge ranking. Door uw teksten te optimaliseren voor Google (SEO) heeft u een aanzienlijk grotere kans op een hoge ranking.

Het optimaliseren van uw webcontent start altijd met een uitgebreid zoekwoordenonderzoek. Vervolgens kunt u aan de slag met het SEO vriendelijk schrijven van uw webcontent.

Zoekwoordenonderzoek

Voor een hoge ranking van uw teksten is een uitgebreid zoekwoordenonderzoek cruciaal. U dient op de volgende vragen antwoord te geven om de beste zoekwoorden combinatie per webpagina te bepalen.

  1. Op welke zoekwoorden (combinatie) wilt u met deze webpagina in Google worden gevonden?
  2. Voor welke zoekwoorden combinatie is een hoge ranking in Google mogelijk?
  3. Op welke zoekwoorden wordt vaak gezocht in uw branche?

Wanneer u eenmaal de meest geschikte trefwoorden hebt bepaald, moet u deze trefwoorden op de juiste plaats in de webtekst terug laten komen.

Regels voor het schrijven van webcontent

Na het bepalen van de meest geschikte zoekwoorden combinatie kunt u beginnen met het schrijven van SEO content. SEO teksten zijn kort, actief geformuleerd en hebben een heldere tekststructuur. In de webtekst moet de gekozen zoekwoorden combinatie regelmatig naar voren te komen. Zonder te overdrijven. Ook in de metatags van de webpagina en webafbeeldingen vormen de gekozen zoekwoorden de basis.

Conclusie

In deze blog heeft u de redenen gelezen waarom het plaatsen van webcontent op uw website cruciaal is. Ook heeft u inzicht gekregen in de voorwaarden voor het creëren van succesvolle webcontent. Tevens is het verschil tussen webcontent en SEO content besproken.

Heeft u vragen  of wilt u meer informatie?  Ik beantwoord uw vragen graag.

  • Geheel vrijblijvend

    Ik beantwoord uw vragen graag.

  • Binnen 24 uur een reactie

    Ik mail of bel u even. Maar niet in het weekend.

  • Uw gegevens zijn veilig

    Spam komt er niet van.

Hulp nodig bij uw SEO content? Stel uw vraag direct!