Google optimalisaties voor een hoge positie in Google

Google optimalisaties en google ranking

Als uw website hoog rankt in Google, kan dit leidden tot duizenden extra relevante bezoekers per jaar. Extra bezoekers betekent meer klanten. En meer klanten betekenen meer omzet en winst. Om hoog te scoren in Google zijn Google optimalisaties een must.

Definitie Google optimalisaties

Google optimalisaties, zoekmachine optimalisatie, website optimalisatie en SEO (search engine optimization) optimalisatie. Vier begrippen met ongeveer dezelfde betekenis. Wikipedia omschrijft SEO als volgt: SEO is het geheel aan activiteiten bedoeld om een webpagina hoog te laten scoren in de organische zoekresultaten van een zoekmachine. Op de voor die webpagina relevante trefwoorden.

Omdat Google meer dan 90% van de zoekmachine markt in handen heeft, draait SEO vooral om een hoge positie in Google. We noemen SEO daarom ook vaak Google optimalisaties. Simpelweg omdat de vindbaarheid in ander zoekmachines verwaarloosbaar is.

Wanneer u SEO op de juiste manier inzet voor uw website, verkrijgt u die felbegeerde positie in de organische (niet betaalde) zoekresultaten van Google. En dit zorgt ervoor dat u aanzienlijk beter gevonden wordt door uw doelgroep.

Vindbaarheid in Google

Uitstekende vindbaarheid in Google is dus cruciaal als u wilt dat uw website gevonden wordt door uw doelgroep. Vindbaarheid in Google houdt twee dingen in.

#1. Vindbaar op relevante trefwoorden

In de eerste plaats houdt een goede vindbaarheid in dat uw website wordt weergegeven in de zoekresultaten van Google wanneer iemand de door u geselecteerde trefwoorden intikt. Hoe bepaalt u de meest geschikte trefwoorden voor uw webpagina’s? Met goed zoekwoorden onderzoek.

#2. Vindbaar op de eerste pagina van de zoekresultaten

Ten tweede houdt vindbaarheid in Google in dat uw website op de eerste pagina van de zoekresultaten weergeeft, wanneer er gezocht wordt op de door u geselecteerde trefwoorden.

Waarom is het zo belangrijk om op de eerste pagina te staan? Het antwoord is simpel. omdat u anders niet gevonden wordt door uw doelgroep. 90% van de zoekers op Google kijkt namelijk niet verder dan pagina 1. 33% van de zoekers klikt op het eerste zoekresultaat dat in Google wordt weergegeven. 17% klikt op het tweede zoekresultaat.

Welke factoren zijn van invloed op uw positie in Google?

De ranking van webpagina’s in Google gebeurt met een geheim algoritme. De exacte elementen en wegingsfactoren zijn onbekend. Maar inmiddels is wel duidelijk welke factoren van invloed zijn op het Google ranking algoritme. We noemen:

  • snelheid van de website;
  • website structuur;
  • kwaliteit van web content & gebruik van trefwoorden in de tekst;
  • het aantal links dat verwijst naar de website;
  • en specifieke zoektermgerelateerde factoren.

Op basis van de bovenstaande elementen bepaalt Google wat de meest relevante webpagina’s zijn voor bepaalde zoekwoordencombinaties. Het is deze ranking die uiteindelijk tot het feitelijke zoekoverzicht leidt, dat u te zien krijgt als een zoekterm ingeeft in Google.

Zoekmachine optimalisatie is erop gericht om de Google ranking factoren positief te beïnvloeden. Dat kan met on page SEO optimalisatie (factoren op de website zelf) en off page SEO optimalisatie (factoren buiten de website).

On page SEO optimalisatie

On page SEO optimalisatie noemt men ook wel website optimalisatie. U kunt uw website op meerdere manieren optimaliseren voor een hoge ranking in Google. Er zijn meerdere manieren om je website te optimaliseren voor Google.

#1. Zorg voor een snelle website.

Er is nogal wat verschil in snelheid en prijzen tussen verschillende webhosts. Ga op onderzoek uit voordat u een abonnement afsluit en bezuinig nooit op uw webhosting.

#2. Gebruik zoveel mogelijk schone html.

Schoon houdt in: zo min mogelijk overbodige code gebruiken in uw html. Uzorgt daardoor dat uw content centraal staat, ook voor Google.

#3. Zorg voor een heldere website structuur.

Een heldere website structuur helpt Google uw website te begrijpen. Bovendien geeft het bezoekers een prettige gebruikservaring doordat ze snel vinden wat ze zoeken.

#4. Gebruik de juiste trefwoorden.

Het is belangrijk dat u inzicht krijgt in de meest geschikte zoektermen. Daarvoor is een goed zoekwoordenonderzoek van wezenlijk belang. U kunt uw trefwoorden het beste bepalen door te kijken naar uw unique selling points, uw doelgroep en de concurrentie.

Unique selling points (USP)

Wat is de meerwaarde van uw bedrijf en hoe zou u deze omschrijven in trefwoorden?

Doelgroep

Welke zoektermen zou uw doelgroep intikken om vervolgens op uw website terecht te komen.

Concurrentie

Wie zijn uw concurrenten en op welke trefwoorden worden zij gevonden?

#5. Schrijf aansprekende web content met een heldere tekst structuur.

Door zo goed mogelijk in uw web content te vertellen waar website over gaat én de juiste zoektermen te gebruiken, verhoogt u uw kans aanzienlijk op een hoge positie in Google

Bij het schrijven van de web content van uw website moet uw doelgroep centraal staan. Het heeft geen zin om teksten speciaal voor Google te schrijven. Google waardeert namelijk gebruikersgemak en een goede gebruikservaring. Prettige leesbare & unieke content hoort daarbij. Schrijf dus wat uw doelgroep graag wil lezen of zien. Een hogere ranking in Google volgt vanzelf.

Een heldere tekst structuur draagt ook bij aan de gebruikservaring. Uw webteksten lezen een stuk prettiger wanneer u alinea’s en tussenkopjes gebruikt.

Off page zoekmachine optimalisatie

Net als on page SEO is het doel van off page SEO is een hogere ranking in de zoekresultaten verkrijgen. Anders dan bij on page SEO richt off page SEO zich volledig op ranking factoren buiten je website. Denk hierbij bijvoorbeeld aan het aantal links dat naar je website verwijst.

De belangrijkste activiteiten van off page SEO zijn social media marketing, linkbuilding en adverteren op zoekmachines (SEA).

Voor het beste resultaat dient u off page zoekmachine optimalisatie altijd in te zetten in combinatie met on page SEO.

Conclusie

U heeft in deze blog gelezen wat vindbaarheid in Google inhoudt. Daarnaast heeft u inzicht gekregen in de factoren die van invloed zijn op uw ranking in Google. Verder heeft u een aantal tips gekregen over hoe u onpage SEO kunt toepassen. En u heeft een kleine indruk gekregen wat off page SEO inhoudt.

Wilt u meer lezen over off page SEO? Lees dan de blog De kracht van off page zoekmachine optimalisatie.

  • Geheel vrijblijvend

    Ik beantwoord uw vragen graag.

  • Binnen 24 uur een reactie

    Ik mail of bel u even. Maar niet in het weekend.

  • Uw gegevens zijn veilig

    Spam komt er niet van.

Hulp nodig met uw SEO optimalisatie? Stel uw vraag direct!