Linkbuilding strategie 2019: negen tips

tips voor backlinks

Linkbuilding is niet meer wat het is geweest. De tijden van het uitruilen van links en het aanmelden van je website op verzamelpagina’s zijn definitief voorbij.

Een linkbuilding strategie met betaalde links en links via linkfarms is een absolute no go.

Google bestraft dergelijke kunstmatige links met een lagere ranking. Maar wat is dan wel de juiste linkbuilding strategie?

Linkbuilding in 2019

Linkbuilding 2019 draait maar om één ding: het verkrijgen van kwalitatieve backlinks. Ook wel genoemd whitehat links of natuurlijke links. Hoe verkrijg je kwalitatieve backlinks? In de eerste plaats door deze blog goed door te lezen :-).

In deze blog krijg je negen tips om hoogwaardige backlinks naar je website te verkrijgen. Hiermee is je linkbuilding strategie voor 2019 helemaal on point.

Wat zijn kwalitatieve backlinks?

Wat zijn kwalitatieve backlinks? Kwalitatieve backlinks zijn links naar je webpagina’s die ontstaan omdat een persoon of organisatie de content op uw webpagina dermate interessant vindt dat hij er naartoe linkt.

Linkbuilding gericht op het verkrijgen van natuurlijke links is een stuk tijdrovender en complexer dan het oude linkbuilden. Maar deze nieuwe vorm van linkbuilden is zeker waardevol om op te nemen in je zoekmachine optimalisatie strategie.

Linkbuilding anno 2019 zorgt voor een hogere ranking in Google. Gegarandeerd.  De moeite waard dus om tijd in te steken.

Negen manieren om natuurlijke links te verkrijgen

Het blijft even schakelen. Want hoe zorg je nou precies voor ‘natuurlijke’ links?  Wat moet je doen om veel ‘natuurlijke’ links naar je website te verkrijgen?

#1. Gebruik interne links op je website;

Interne links leiden tot een hogere ranking

In tegenstelling tot wat veel mensen denken dragen interne links wel degelijk bij aan een hogere positie in Google. Toch laten veel bedrijven deze vorm van linkbuilding in hun linkbuilding strategie liggen. Onterecht en vooral zonde.  Interne links aan je website toevoegen is namelijk de makkelijkste manier van linkbuilding.

Hoe gebruik je interne links op je website?
Hiërarchische links tussen content

Hoe ga je werk? Zorg voor een hiërarchische opbouw van je content. Verwijs in de belangrijkste content (ook wel genoemd cornerstone content) naar artikelen die zich lager in de hierarchie bevinden. “Lagere” artikelen zijn artikelen waarin meer detailinformatie in is opgenomen. Verwijs in het “lagere” artikel weer terug naar de cornerstone content. Plaats vooral ook links tussen artikelen of webpagina’s met gerelateerde onderwerpen.

Hiërarchische links voor een prettige gebruikerservaring

En voilà, je hebt hiërarchische links aan je website toegevoegd. Door deze links begrijpen bezoekers (en Google) de opbouw van je website beter. Dit draagt bij aan de gebruikerservaring. En een prettige gebruikerservaring wordt door Google beloond met een hogere ranking.

#2. Laat alle websites die uw website zouden moeten leren kennen weten dat uw website online is.

Bedenk voor welke partijen het interessant kan zijn om uw bedrijf online te leren kennen. Zorg ervoor dat zij weten dat uw bedrijf ‘in de lucht’ is.

Moeite om te bedenken wie je bedrijf allemaal moet leren kennen? Lees dan vooral stap 3.

#3. Volg de links naar uw concurrenten.

Je kunt veel nuttige informatie opdoen met de websites van je concurrenten. Zo is het mogelijk om te achterhalen welke externe websites verwijzen naar de website van je concurrent. Hoe?

Via Moz Link Explorer

Moz heeft een handige tool waarmee je makkelijk externe links kunt achterhalen:  Moz Link Explorer.

  1. Vul op Google de zoekterm in waar u op gevonden wilt worden.
  2. Kopieer de URL van de website die als eerste organisch wordt weergegeven. Het eerste organische zoekresultaat vind je direct onder de betaalde zoekresultaten.
  3. Plak deze url in het zoekvenster van Moz Link Explorer. Er wordt je dan gevraagd om een gratis account aan te maken.
  4. Maak een account aan op Moz.
  5. Bevestig je account per e-mail.
  6. Vervolgens krijg je meteen alle externe links te zien die verwijzen naar je concurrent. Je kunt ook zien hoe de link gewaardeerd wordt en de kans dat de link als spam gezien wordt door Google.
  7. Bedenk welke externe links ook relevant kunnen zijn voor je eigen website. Onderneem vervolgens de gepaste actie om de link te verkrijgen.

#4. Zorg dat je aanwezig ben op de relevante social media kanalen.

Bedenk op welke social media kanalen uw doelgroep aanwezig is en zorg dat u daar ook te vinden bent. Zorg dat je ook regelmatig nieuwe posts plaatst om de interesse van je doelgroep vast te houden.

Hoe meer interessante en invloedrijke mensen met je interacten of je content delen, des te hoger de ranking in Google. Het draait Google niet om de kwantiteit van de interactie maar om de kwaliteit.

Google en Facebook

Bij Facebook kijkt Google naar  het aantal “Likes” en “Shares” van je pagina en/of berichten. De autoriteit van de mensen die jouw pagina  “Liken” en “Sharen” speelt ook een rol.

Google en Twitter

Google besteedt aandacht aan jouw volgers en “Mentions” op Twitter en neemt dit mee in de ranking.

#5. Publiceer je nieuws op Google+.

Google+ is het sociale netwerk van Google en een stuk minder populair dan Facebook of Linked-in. Het grote voordeel van Google+ is dat posts razendsnel worden geindexeerd.  Google waardeert het dat je het eigen social netwerk kanaal van Google gebruikt. Gebruik Google+ dus in je linkbuilding strategie. Het heeft iets te maken met ‘niet bijten in de hand die je voedt’.

#6. Publiceer interessante content die mensen graag delen.

Denk na welke onderwerpen je doelgroep interessant kan vinden. Maak hier vervolgens content voor. Denk handleidingen, tutorials, stappenplannen, lijstjes met tips,  infographics, presentaties of e-books. Ook hier geldt: schrijf content met SEO vriendelijke teksten. Kun je wel wat hulp gebruiken bij het schrijven van een SEO vriendelijke tekst? Lees mijn andere blog: Een perfecte SEO tekst schrijven in elf stappen.

Post over deze interessante content op de voor jouw relevante social media kanalen. Grote kans dat je doelgroep een kijkje op je website neemt om deze interessante content door te lezen. Of te delen.

#7. Zet Linkbait op je website en bericht hierover op social media.

Linkbait is content die zo uniek is dat mensen het leuk of interessant vinden om deze op grote schaal te verspreiden.

Bijvoorbeeld: 20 dingen die je vooral niet moet doen om hoger in Google te komen.

#8. Ga aan de slag als gastblogger op een website die populair is op uw vakgebied.

Het kost wat tijd, dat is waar. Maar als het je lukt om de rol van gastblogger te bemachtigen, krijg je er ook veel voor terug. Niemand die nog twijfelt aan de autoriteit die je bent op jouw vakgebied. Plus dat je een dijk van een externe link naar je website hebt geregeld.

#9. Stel regelmatig pers- en nieuwsberichten op (en deel ze op de juiste websites).

Er zijn diverse websites waarop je nieuwsberichten  en -artikelen kunt publiceren. Belangrijkste vuistregel is: Hoe moeilijker het is om je artikel gepubliceerd te krijgen op een site, des te waardevoller de link. Vermijd zogenaamde artikel marketing websites. Iedereen kan een artikel posten op een dergelijke website. De kwaliteit van de inhoud is daarom vaak ronduit slecht. In de video van Klikproces wordt heel helder uitgelegd waarom linkbuilding via artikel marketing websites niet werkt. Een site waar je je artikel zeker op gepubliceerd wilt hebben is Dutchcowboys.nl.

Conclusie

Je hebt nu over negen activiteiten gelezen die je kunt toevoegen aan je linkbuilding strategie voor 2019. Wil je weten wat je nog meer kunt doen aan zoekmachine optimalisatie? Bekijk dan Uw website uitstekend gevonden door uw doelgroep.

  • Geheel vrijblijvend

    Ik beantwoord uw vragen graag.

  • Binnen 24 uur een reactie

    Ik mail of bel u even. Maar niet in het weekend.

  • Uw gegevens zijn veilig

    Spam komt er niet van.

Hulp nodig met uw linkbuilding? Stel uw vraag direct!