De negen voordelen van social media voor bedrijven

voordelen social media voor bedrijven

Voor veel ondernemers is het niet duidelijk wat de voordelen van social media voor bedrijven zijn.

Jammer, want als onderneming tel je eigenlijk niet meer mee zonder social media. Bovendien is de inzet van socials een belangrijke factor in het succes van je website.

In dit artikel krijg je meer inzicht in socials en social media marketing. Daarnaast leer je wat de negen belangrijkste voordelen van social media voor bedrijven zijn.

Wat is social media?

Social media is het verzamelbegrip voor alle online platformen waar een gebruiker content kan plaatsen. Met geen of weinig tussenkomst van een redactie. De meest bekende voorbeelden van online platformen zijn Facebook, Linkedin, Instagram, Twitter en YouTube. Maar ook weblogs en fora zijn online platforms.

Online platformen zijn altijd interactief en volkomen transparant. Er wordt veel informatie uitgewisseld tussen gebruikers. Ook ontstaat er regelmatig een dialoog tussen gebruikers.

Wat is social media marketing?

Volgens Evascript.nl is social media marketing: Het inzetten van social media om te communiceren met consumenten en andere partijen. Social media marketing is een marketing techniek waarbij social media kanalen worden ingezet om contact te onderhouden met de doelgroep.

Waarom zou je social media marketing opnemen in je online marketing strategie?

De stem van de consument heeft door social media een enorm bereik gekregen. Volgens Facebook zijn er dagelijks gemiddeld 1,23 biljoen actieve Facebook-gebruikers. In 2017 waren er in Nederland alleen al 10,4 miljoen mensen actief op Facebook.

De massale uitingen op social media kunnen het gedrag van je doelgroep behoorlijk beïnvloeden. Daarom is het cruciaal voor bedrijven om op social media aanwezig te zijn. En om daar actief deel te nemen aan het gesprek.

Maar er zijn nog meer redenen waarom social media voor bedrijven interessant is. Hieronder vind je negen belangrijke voordelen van social media.

Negen voordelen van social media voor bedrijven

#1. Naamsbekendheid

Door actief aanwezig te zijn op social media met je bedrijf vergroot je je naamsbekendheid. Consumenten zullen hierdoor je merk, product of bedrijf eerder herkennen.

#2. Inspelen op verandering in koopgedrag

De opkomst van social media heeft gezorgd voor een verandering in koopgedrag. De mening van de consument wordt mede gevormd door de informatie die hij of zij verkrijgt via social media. Wanneer een consument je merk of bedrijf op social media volgt, zal hij eerder een product bij je aanschaffen. Indien een klant tevreden is over je product, zal hij het eerder aanbevelen in zijn netwerk.

#3. Autoriteit

Social media is uitermate geschikt om vakgerelateerde content op te plaatsen. Hierdoor zullen volgers je eerder gaan zien als de autoriteit in dit vakgebied.

#4. Meer verkeer naar je website

Op socials heb je de mogelijkheid om in je posts een link naar je website te plaatsen. Door regelmatig dit soort berichten te posten, kun je het verkeer naar je website aanzienlijk vergroten.

#5. Goed voor je zoekmachine optimalisatie

De meeste social media websites maken gebruik van no-follow tags. Dit betekent dat de link naar je website door Google niet meegenomen wordt in de zoekresultaten. Desondanks scoren social media websites hoog in zoekmachines. Ook websites met links naar social media kanalen ranken hoger dan websites zonder social media links.

Blijkbaar neemt Google social media toch mee als factor in de ranking van je bedrijf. De reden hiervoor kan liggen in het feit dat Google veel waarde hecht aan natuurlijke links.  Als er op social media over je bedrijf wordt gesproken, is dit een natuurlijk proces. Dat zorgt voor natuurlijke links, die niet in scène zijn gezet.

Wanneer je hoog in de zoekresultaten van Google wilt belanden, dient social media dus zeker onderdeel te zijn van je zoekmachine optimalisatie strategie

#6. Maakt niche marketing makkelijk

Via social media kanalen kun je makkelijk zoeken op demografische kenmerken of interesses. Het is daardoor makkelijker om een specifiek gedeelte van de markt te bereiken.

#7. Goedkoop lokaal adverteren

Veel bedrijven bieden hun diensten of producten lokaal aan. Denk bijvoorbeeld aan een pedicure, een kapper of een kleine winkel in de binnenstad. Bij veel social media kanalen is het mogelijk om lokaal te adverteren. Vaak voor een fractie van de reguliere advertentietarieven. Door socials is veel makkelijker en goedkoper geworden om gericht te adverteren. En dus lokale consumenten te bereiken.

#8. Personeel werven

Het werven van personeel gaat makkelijker sinds de komst van social media. Je plaatst simpelweg een post met de vacature. Volgers zullen geïnteresseerden gaan taggen en zo begint het balletje vanzelf te rollen. Het meest geschikte kanaal voor het plaatsen van vacatures is LinkedIn, een zakelijk platform.

#9. Inzicht in consumentenbehoeften

Social media maakt het mogelijk om inzicht te krijgen in de wensen en behoeften van de klant. Door je social media kanalen regelmatig te monitoren, kun je de opgedane kennis inzetten om je producten te verbeteren of te vernieuwen.

Conclusie

In deze blog heb je inzicht gekregen in de negen voordelen van het bedrijfsmatig inzetten van social media. Wil je weten hoe je je social media het beste kunt organiseren? Bekijk de blog Een geslaagd social media plan in zeven stappen.

  • Geheel vrijblijvend

    Ik beantwoord je vragen graag.

  • Binnen 24 uur een reactie

    Ik mail of bel je even. Maar niet in het weekend.

  • Je gegevens zijn veilig

    Spam komt er niet van.

Hulp nodig met je social media? Stel je vraag direct!