Google Adwords campagnes: tips voor succesvolle adverteren met SEA marketing

adverteren op Google

Adverteren op zoekmachines (SEA) is hét middel om direct meer verkeer naar én conversie op je website te krijgen. Mits op de juiste manier ingezet.

Wat moet je wel en juist niet doen bij SEA marketing? In deze blog lees je wat de belangrijkste do’s en don’ts zijn bij het opzetten van een Google Adwords campagne.

Do’s voor Search Engine Advertising

#1. Schrijf actief

Sluit af met een duidelijke call-to-action. Bijvoorbeeld: “Bestel nu…” of “Schrijf je nu in voor…”.

#2. Biedt meerdere varianten van (tekst)advertenties aan.

Door je advertenties zorgvuldig te analyseren, krijg je inzicht in advertenties die aanslaan. En misschien nog welk belangrijker: welke niet.

#3. Geef in de advertentie antwoord op de Wie, wat, waar en hoe-vragen.

Hierdoor weet je zeker dat een zoeker alle benodigde informatie krijgt om tot een aankoop over te gaan.

#4. Vermeld de afzender, naam van je bedrijf, prijs en de dienstomschrijving in je advertentie.

Hiermee creëer je vertrouwen en herkenning.

#5. Gebruik Dynamic Keyword Insertion in je advertentie.

Dynamic Keyword Insertion is een geavanceerde GoogleAds-functie waarmee je de advertentietekst dynamisch laat bijwerken. Met DKI wordt één van de gekozen zoekwoorden toegevoegd aan de tekst. Het weergegeven zoekwoord in de advertentie is afhankelijk van de ingegeven zoekterm door de zoeker.

#6. Ga voor een top 5 – positie in de Google zoekresultaten.

Een top 1- positie voor een advertentie levert niet persé het meeste succes op.  Bij betaalde advertenties scant een zoeker de vijf bovenste advertenties. Daarna maakt hij een keuze op welke advertentie hij door gaat klikken.

#7. Analyseer opgestarte campagnes vaak en grondig. 

Het kan zinvol zijn om de advertentie wat bij te stellen qua timing, tekst, varianten en/of call-to-action.

#8. Besteed voldoende tijd aan zoekwoorden onderzoek.

Het succes van je advertentie is voor een groot gedeelte afhankelijk van de zoekwoorden die je hebt gekozen. Voor goed zoekwoorden onderzoek gebruik je een online tool zoals de zoekwoordplanner van Google.

Adverteren op het juiste tijdstip#9. Laat Google je advertentie op de juiste momenten weergeven.

Zorg dat je je advertentie op de juiste momenten weer laat geven.  Als je doelgroep vooral in de avond online gaat shoppen, kun je het beste in de avond adverteren.

#10. Gebruik Google Analytics

Gebruik een analysetool zoals Google Analytics om het pad van advertentie tot aan conversie te analyseren.

#11. Stel “goals” in GoogleAds in

Door doelen in te stellen, kun je veel beter analyseren in welke mate je door het inzetten van advertenties je doel hebt bereikt.

Don’ts voor Search Engine Advertising

#1. Een andere boodschap in je advertentie gebruiken dan in de natuurlijke zoekposities.

Wanneer je een andere boodschap in je advertenties brengt, wek je verwarring bij een zoeker op.

#2. Je SEA-campagne nooit meer bijstellen.

Vaak zul je je advertentie enigszins moeten aanpassen om meer succes te bereiken. Door je advertenties goed te monitoren, wordt vanzelf duidelijk waar je de advertentie moet aanpassen.

#3. Irrelevante, ongetimede, oude of SPAM-achtige advertenties inzetten

Dergelijke advertenties zijn zonde van het geld. Als ze al iets opleveren is het vooral ergenis bij een zoeker.

#4. Een advertentie zonder landingspagina gebruiken

Iedere advertentie dient naar een specifieke pagina op je website te verwijzen.  Wanneer Trivago adverteert met voordelige hotels in Amsterdam, dient de advertentie direct te verwijzen naar de pagina waarop alle hotels in Amsterdam wordt weergegeven. Het heeft dan ook geen zin om naar de homepage te verwijzen. De zoeker moet dan onnodig nog een keer zijn zoektermen ingeven. Bedenk dus voorafgaand aan het opstellen van de advertentie naar welke pagina je de zoeker wilt lijden.

#5. Alleen salesgerichte advertenties gebruiken

Vaak gebruiken mensen Google om informatie op te zoeken. Door je advertentie alleen op conversie te richten, mis je deze grote groep zoekers. Zoekers die na het verkrijgen van de benodige informatie alsnog tot een aankoop overgaan.

#6. Advertenties met een te brede focus en/of een te brede doelgroep.focus op je doelgroep

Een veelgemaakte fout is dat de Google advertentie te breed wordt ingezet. Een voorbeeld hiervan is een advertentie met de focus op de zoekterm thee, terwijl het artikel dat gepromoot wordt biologische gemberthee is. Of een kapsalon gevestigd in Tilburg die als target groep heel Nederland heeft. Probeer je advertentie dus altijd zoveel mogelijk te focussen. En vergeet niet om je doelgroep in GoogleAds aan te passen.

#7. SEA zonder SEO inzetten

Het is mogelijk om alleen voor SEA te kiezen om je product of dienst aan de man te brengen. Het gaat je alleen heel veel geld kosten.  Beter is om zoekmachine marketing te zien als een onderdeel van je gehele online marketing strategie.  Ook onbetaalde zoekmachine optimalisatie technieken (SEO) en een succesvolle website met een prettige gebruikservaring dienen daar een wezenlijk onderdeel van te zijn.

#8. Slechts één advertentie inzetten zonder varianten.

Vaak is het zo dat de versie van de advertentie die je het minst geschikt lijkt, het beste bij je publiek scoort. Raar maar waar. Wanneer je voor slechts één advertentievariant gaat, “mis” je de spin-off van andere varianten. Wanneer je slim wilt adverteren, start je met een laag budget én meerdere advertentievarianten. Door de resultaten van je advertenties regelmatig te bekijken, wordt vanzelf duidelijk welke variant het beste scoort. Vervolgens verhoog je het budget van deze advertentie en stop je met de andere varianten. Succes verzekerd.

Deze blog is een vrije bewerking gebaseerd op het Handboek Online Marketing 5, geschreven door Patrick Petersen (2016).

Conclusie

In deze blog heeft u gelezen wat u kunt doen om een slimme en succesvolle Google Adwords campagne op te zetten. Ook heeft u inzicht gekregen in de belangrijkste fouten die u bij het adverteren op Google kunt maken.

  • Geheel vrijblijvend

    Ik beantwoord uw vragen graag.

  • Binnen 24 uur een reactie

    Ik mail of bel u even. Maar niet in het weekend.

  • Uw gegevens zijn veilig

    Spam komt er niet van.

Hulp nodig met adverteren op Google? Stel uw vraag hier.