Vier stappen voor een geslaagd keyword onderzoek

keyword onderzoek stappenplan zoekwoorden onderzoek

Zoekwoorden onderzoek speelt een belangrijke rol in zoekmachine optimalisatie.

Keyword onderzoek zorgt ervoor dat uw website beter in Google scoort, op de gekozen zoekwoorden. Waardoor uw doelgroep u makkelijker online kan vinden. Dit draagt bij aan het succes van uw website.

In deze blog leest u welke vier stappen u zeker moet uitvoeren om uw zoektermen onderzoek te laten slagen.

Gratis PDF downloaden

Dit artikel is 952 woorden lang. Geen zin om dit artikel nu te lezen? Vraag de gratis pdf aan.

PDF | Vier stappen voor een geslaagd keyword onderzoek

Verschillende zoekwoorden

Wanneer u in Google zoekt op “zoekmachine optimalisatie” en “zoekwoorden”, kunt u verschillende termen tegenkomen.

Focus kernwoord

Een focus keyword is de zoekterm die de content van een webpagina het beste beschrijft. Het is het woord of de zin waar u graag op gevonden wilt worden in Google.

Het focus zoekwoord van deze blog is: zoekwoorden onderzoek.

Hoofd kernwoord

Hoofd kernwoorden hebben de volgende eigenschappen:

  • bestaan uit 1 of weinig woorden;
  • algemeen bekend;
  • generiek;
  • hebben veel traffic potentieel;
  • zijn moeilijk om op te ranken in Google

Het woord Yoga is een voorbeeld van een hoofd zoekwoord.

Alleen de allergrootste en bekendste bedrijven kunnen goed scoren op hoofd kernwoorden. De meeste bedrijven boeken meer succes met mid- en longtail kernwoorden.

Mid & longtail kernwoorden

Mid en longtail kernwoorden zijn te herkennen aan:

  • meerdere woorden;
  • niet gebruikelijke woorden;
  • zijn specifiek, richten zich op een niche;
  • minder traffic potentieel;
  • gemakkelijker om op te ranken in Google.

De gekozen midtail zoekwoorden voor deze blog zijn: keyword onderzoek.  Er is voor dit kernwoord gekozen omdat het minder gebruikelijk is dan zoekwoordenonderzoek en minder concurrentie heeft.

Zoektermen selecteren met keyword onderzoek

Als u een tekst optimaliseert voor een bepaald zoekwoord, wilt u wel zeker weten dat mensen ook op dat woord zoeken. Anders doet u veel werk voor niks.

Met zoektermen onderzoek kunt u eenvoudig de meest geschikte trefwoorden per webpagina bepalen. Vervolgens kunt u deze op de juiste plek in uw webtekst verwerken. Waardoor uw doelgroep en Google uw website beter weten te vinden.

Goed zoekwoordenonderzoek bestaat uit vier belangrijke stappen.

#1. Bepaal zoekwoord combinaties door te kijken naar uw bedrijf, publiek en de concurrentie

#1. Uw bedrijf

Beschrijf waar uw bedrijf precies voor staat. Dit is namelijk de basis van uw zoekwoordenonderzoek. Kijk naar de volgende zaken:

  • de missie van uw bedrijf;
  • de unieke eigenschappen van het bedrijf;
  • kernwaarden & krachten;
  • unique selling points de producten.

Heeft u al een eigen website?

Kijk ook eens op welke zoekwoorden bezoekers zoeken op uw eigen website. Deze zoekwoorden kunt u terugvinden in uw Google Analytics account.

#2. Publiek

Vraag uzelf af welke zoekwoorden de doelgroep in zou tikken op Google om bij u terecht te komen. Een belangrijk hulpmiddel hierbij is de zoekwoordplanner van Google Ads.

Google zoekwoordplanner

Om gebruik te maken van de zoekwoordplanner dient u wel over een Google Ads account te beschikken.

  1. Log in op je Google Adwords account.
  2. Klik op Tools.
  3. Selecteer Zoekwoordplanner.
  4. Klik op Plan Hervatten.
  5. Selecteer Suggesties voor zoekwoorden.
  6. Vul vervolgens een zoekwoord of zoekwoorden combinatie in het zoekvenster in.

U krijgt nu te zien hoe vaak er maandelijks op dit zoekwoord wordt gezocht en hoe groot de concurrentie is (laag, normaal of hoog). Ook worden alternatieven voor het zoekwoord weergegeven. Met het maandelijks zoekvolume erbij.

Kies voor zoekwoorden waar relatief veel op gezocht wordt. Met een lage concurrentie.

#3. De concurrentie

Kijk ook wie uw belangrijkste concurrenten op SEO-gebied zijn. U kunt de belangrijkste concurrenten vinden door in Google te zoeken op kernwoorden waarop je graag wilt ranken. De bedrijven die het eerste onder de betaalde weergaven staan, zijn de voornaamste concurrenten. Vraag uzelf af of uw bedrijf past in dit rijtje van bedrijven. Zijn de bedrijven vele malen groter? Dan kunt u beter voor andere zoekwoorden kiezen.

#2. Start met een longtail zoekwoorden strategie

Begin als startend bedrijf altijd met longtail zoekwoorden. Wanneer je wat meer SEO autoriteit hebt gegenereerd, kun je een stap verder gaan door meer algemene zoekwoorden te gebruiken.

#3. Gebruik een andere zoekwoorden combinatie voor iedere webpagina

Voor ieder webpagina dient u een unieke zoekwoorden combinatie te gebruiken. Hierdoor voorkomt u dat u met uzelf concurreert. Het zorgt er tevens voor dat u voor meerdere zoekwoorden combinaties interessant bent voor Google. En uw kansen op een hoge ranking in Google spreidt.

#4. Verwerk de zoekwoorden in uw webteksten.

Als het goed is, weet u nu welke zoekwoorden u voor iedere webpagina gaat gebruiken. Nu kunt u gaan beginnen met het ontwikkelen van uw SEO-content. Het is belangrijk dat het zoekwoord op de juiste plaatsen terugkomt. Maar ook weer niet te vaak.

#1. Laat de zoekwoorden combinatie meerdere malen in uw tekst terugkomen.

Verwerk het zoekwoord zeker in de volgende tekstonderdelen:

– paginatitel;

– eerste kop;

– tekst van de eerste paragraaf;

– ergens verderop in de tekst.

#2. Noem de zoekwoorden combinatie niet teveel.

Houd hiervoor ongeveer 1 à 2% van de tekst aan.

Installeer de Yoast plugin

Heeft u een WordPress website? Dan kunt u de gratis Yoast plugin installeren. Met deze plugin kunt u controleren of u de gekozen zoekwoorden op de juiste plekken in de tekst hebt geplaatst. Ook voor andere aspecten van zoekmachine optimalisatie (SEO) kunt u deze plugin gebruiken. Handig!

Yoast plugin keyword research score
#3. Controleer of iedere webpagina een unieke zoekwoorden combinatie heeft.

Zo voorkomt u dat de webpagina’s van uw website onderling gaan concurreren.

Conclusie

In deze blog heeft u gelezen wat de vier belangrijkste te volgen stappen zijn bij keyword onderzoek.  Met deze vier stappen bent u ervan verzekerd dat u het zoekwoordenonderzoek goed uitvoert. Ook heeft u geleerd op welke manier u het beste de gekozen zoekwoorden in uw tekst verwerkt.

  • Geheel vrijblijvend

    Ik beantwoord uw vragen graag.

  • Binnen 24 uur een reactie

    Ik mail of bel u even. Maar niet in het weekend.

  • Uw gegevens zijn veilig

    Spam komt er niet van.

Hulp nodig met uw zoekwoordenonderzoek? Stel uw vraag direct!